Bedtijd

Kinderen hebben voldoende slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en te groeien en om overdag voldoende energie te hebben. Tijdens de slaap komen het lichaam en de gedachten tot rust.

Moeite met naar bed gaan

Misschien gaat je kind niet graag naar bed? Je kunt het helpen om de wisseling van dag naar nacht makkelijker te maken. Het is handig om daarbij een vast slaapritueel te hebben. Spreek af met je kind wanneer het bedtijd is. Vertel ruim voor de start (bijvoorbeeld 20 minuten) van het slaapritueel dat het bijna bedtijd is. Je kind kan dan afmaken waarmee het bezig is. Herhaal deze boodschap nog eens (bijvoorbeeld na 10 minuten) voor het ritueel begint. Als je kind wat ouder wordt, is het zelfstandiger. Je kind kan zelf naar bed gaan en volgt dan zijn eigen ritueel. Maak goede afspraken over wanneer je kind gaat slapen en praat erover als je kind zich niet aan de afspraken houdt.

Slaapt je kind genoeg?

Het is voor ieder kind anders hoeveel slaap genoeg is. Er zijn geen regels die zeggen dat kinderen zoveel uur moeten slapen of op een bepaald tijdstip naar bed toe moeten. Meestal is het zo dat wanneer kinderen ouder worden, ze minder uren slaap nodig hebben. Komt je kind 's morgens meestal uitgerust uit bed? En kan het zich overdag goed concentreren? Dan heeft je kind voldoende slaap.