Gezonde eetgewoonten

Gezonde eetgewoonten zijn belangrijk voor een goede ontwikkeling van je kind. Als je jouw kind leert om regelmatig en gevarieerd te eten, heeft het daar zijn hele leven voordeel van.

Ontbijt en schoolpauze

Een ontbijt is voor kinderen heel belangrijk. Na een gezond ontbijt kunnen ze zich op school beter concentreren.

In de ochtendpauze op school is een stuk fruit of groente heel lekker. Het is goed om af te wisselen in de soorten fruit en groente die je meegeeft.

Lunch

Tussen de middag kan je kind weer extra energie krijgen van een volwaardige lunch. Daarin zitten volkorenboterhammen en wat fruit. Een paar kleine tomaatjes, stukjes komkommer, radijsjes of een wortel zijn ook lekker.

Drinken

Je kunt je kind het best water of (vruchten)thee geven. Je kunt sap of frisdrank ook verdunnen met water. Geef niet teveel frisdrank en sap. Die zorgen namelijk voor behoorlijk wat extra calorieën en zijn slecht voor het gebit.

Tussendoortjes

Fruit, groente, volkoren crackers of brood vormen een gezond tussendoortje. Snoep, chips en andere minder gezonde voedingsmiddelen kun je beter bewaren voor speciale gelegenheden (zoals in het weekend).

Beperk het aantal tussendoortjes tot maximaal vier. Vaak tussendoortjes eten verhoogt de kans op gaatjes in het gebit en de kans op overgewicht.

Afwisseling

Je kind leert dingen eten, doordat jij verschillende soorten voedingsmiddelen afwisselt. Je kunt je kind ook af en toe zelf laten kiezen tussen twee soorten beleg of twee soorten groente.

Je kind gaat vanzelf wennen aan eten dat het eerst misschien nog niet zo lekker vindt. Sommige kinderen moeten wel 10 tot 15 keer iets proeven voordat ze gewend zijn aan de nieuwe smaak.

Overige tips

  • Houd vaste tijden aan voor de maaltijden.
  • Het is gezellig om zo veel mogelijk met het hele gezin tegelijk te eten. Je geeft hierbij meteen het goede voorbeeld.
  • Trakteren op school is een feest voor je kind. Je hoeft niet op iets eetbaars te trakteren. Kinderen vinden speeltjes ook heel leuk.