Geldproblemen? Blijf er niet mee rondlopen

Problemen met geld kunnen al snel uitgroeien van klein naar groot. Een niet betaalde rekening kan leiden tot een boete. Dan worden kleine problemen groter. Sinds 1 januari van dit jaar zijn gemeenten verplicht om hier iets aan te doen. In Asten heeft de gemeente Onis Welzijn gevraagd om deze taak op te pakken. 

Vroegsignalering: op tijd signalen zien en oppakken.

Als een inwoner van Asten vaste lasten meer dan een maand niet betaalt, dan krijgt de gemeente daar een seintje van. Het kan gaan om een betalingsachterstand bij een zorgverzekering, een woningcorporatie of energiebedrijf. De gemeente moet actie ondernemen als er zo’n signaal binnenkomt. In Asten heeft de gemeente Onis Welzijn gevraagd om hiermee aan de slag te gaan. Medewerkers zoeken contact met de mensen waar het om gaat via een brief, een telefoontje, een mail of een huisbezoek. Het zou dus kunnen gebeuren dat Onis Welzijn contact met u opneemt hierover.

Vrijwillige ondersteuning

In het contact met de inwoners met een betalingsachterstand bieden de medewerkers van Onis Welzijn ondersteuning aan. Dat aanbod is altijd vrijwillig, gratis en vrijblijvend. Zij kunnen samen met u kijken naar de oorzaak van de betalingsachterstand en meedenken over een oplossing. Het kan gaan om een eenmalig advies, maar ook om een traject van wat langere tijd. Het doel is om u te helpen om schulden op te lossen of te voorkomen. Wilt u geen gebruik hiervan maken? Meld dit dan wanneer zij contact met u opnemen.

Hoe zit het met de privacy?

De betrokken organisaties, zoals energieleveranciers, zorgverzekeraars en woningcorporaties zijn verplicht betalingsachterstanden te melden. Dat doen zij in een beveiligde databank. Alleen noodzakelijke gegevens worden hierin gedeeld. U kunt bij de woningcorporatie, het energiebedrijf en/of de zorgverzekeraar aangeven dat ze uw gegevens niet mogen delen. Op het moment dat hulp vanuit vroegsignalering wordt aangeboden kunt u dit accepteren of weigeren. Geef dit aan wanneer een medewerker contact met u opneemt. Ook kunt u wel of geen toestemming geven om uw gegevens te gebruiken.

Zelf contact opnemen voor hulp bij geldproblemen

Het kan natuurlijk zijn dat u niet via deze vroegsignalering contact krijgt. Maar dat u wel schulden heeft of zich zorgen maakt over uw financiën. Dan kunt u ook zelf een afspraak maken met de medewerkers van Onis Welzijn. Via het mailadres: hulpbijschulden@oniswelzijn.nl, of via telefoon: 0493 441 234.

Blijf niet rondlopen met geldzorgen maar neem tijdig actie. Daarmee voorkomt u vaak grotere problemen!